söndag, november 28, 2010

Texass

Nu har vi precis kommit hem från Texas där vi varit i en vecka för att fira Thanksgiving. Vi bodde hos min pappas mamma, grandma Jeannie, hon var precis som en grandma ska vara med lite edge. Texas.. Så himla skönt klimat där, o det är november liksom. Förövrigt var allt verkligen större som det sägs, vägarna var bredare, vägskyltstexten var expanderad, bilarna större, o människorna, you guess. Allt var verkligen bra o så o här kommer längsta inlägget hittils, enjoy ;)


















På måndagskvällen åkte vi från Milwaukee till Dallas med Frontier Airlines. Jag betalade min resa själv o det kostade 200 dollar, nu bodde vi ju inte på hotell men om vi skulle gjort det tror jag att det normala skulle varit att jag betalade själv. Här är jag o min älsta värdsyster Zoe. Jag har kanske glömt att skriva det, men jag har två värdsystrar, Zoe som är 17 (man säger Zoey dock, så om ni någån gång träffar henne vet ni det haha) och Molly som är 15. 
Vi kom fram mitt i natten o gick o la oss i Jeannies condo, ett hus i ett instakerat (?) område med vakt utanför. Det är ganska normalt här, mkt kriminalitet. Sen på morgonen åkte vi till TCU, Texas Christian University. Z vill kanske börja där efter high school. Jättefint o allt var bra, det går 8000 där o var ett typiskt college.



















Det kostar 40000 dollar per år att gå där, det är typ cirkapriset för ett bra college, då ingår iof allt; dorm o böcker o sånt men ändå! Kul som förälder att betala 280.000 kr * 4 för ens barn.. 



















Mamman o pappan o Z gick på ngn guide o föreläsning o jag hängde med Molly. Hon är annars borta hela tiden så det var kul att vara med henne. Bakom ser ni TCUs hemmaplan. Collegelivet verkar inte ganska kul. De har en liten shuttlebuss som några killar som går där jobbar på som åker runt på kvällen o hämtar tjejer som kanske vill åka från sin dorm till the library så det slipper gå ensamma, gulligt va?

Sen åkte vi vidare till Dillard's, som en outlet tror jag. De hade en fruktansvärd massa skit o man kunde knappt hitta något andvändbart, men billigt var det.






















Prisexempel: En Michael Kors tröja med paljetter kostade 14.98 dollar på rea o sen fick man ta ytterligare 40 % på det, men nä. Dock hittade jag Hanky Pankys för 3.78 dollar. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!!!:D 

Sen åkte vi och åt Tex-mex med vår uncle, btw fattar jag äntligen vad det betyder, Texas-Mexico! En blanding av maten där. Hursomhelst, de godaste natchosen; nyfriterade o varma o den godaste guaclemolen hittills. Det var unclens favoritrestaurang o han hade provat allt på menyn så han beställde in hans favvodip, det kom en stor skål med köttfärs på botten, guaclemole över det o runtom en j*vla massa varm ostsås. Hohoho..

Andra hela dagen åkte vi o workade out på morgonen på "the Y", YMCA, så himla åh! Grandma har kort där så vi körde som hennes gäster, tre pers helt gratis, supertrevliga var de som jobbade där o det är bara så OSVENSKT! Sen till Nordstrom Rack, jag köpte nya tennisshoes o ett par Haviannas för 7 dollar. Det kanske inte låter så men jag är väldigt "snål" när jag handlar här o väldigt krävande då man läser överallt att det mesta av kläderna man köper här kommer man aldrig använda i Sverige, så om jag ska till att köpa en t-shirt, ska den vara speciell. Dock köpte jag ett par Dolce solisar, kunde inte motstå det, de kostade bara 450 kronor, ja jag omvandlar fortfarande allting, hade kostat mer än trippelt av det o de var sjukt sköna o perfekt att liksom gömma sig bakom. Ursäkta dålig bild men nu får ni en bild iaf. 













Sen dagen efter var det THANKSGIVING! Det var en härlig dag, inget press på presenter o det var nog det som var det härliga. Morgonen börjades med en Macy's Thanksgiving parade på TV, en stor parad utanför Macy's i NY. Sen vid ett åt vi o jag har gjort en guide för er!



















Det var väldigt gott o vår kalkon var friterad, så den var extra "juicy" haha, det låter grossare än vad det var då man inte äter det friterade. Jag kanske glömde att säga det till henne, men from nästa år ska Elin o jag ha en egen Thanksgiving i Sverige varje år o alla som vill får komma!

























Jag har inte lagt ut en bild på min familj förut men nu tänkte jag varför inte, det skulle inte direkt vara svårt att hitta en på face eller så om någon kände att den absolut måste se en bild. Så mamma i pappas knä, Zoe till vänster, moi in the middle o Molly längst till höger. Ibland är det enutmaning att ha två värdsystrar i tonåren o ibland är det kul.

Sen dagen efter på fredagen är det BLACK FRIDAY, den stora readagen o perfekt att köpa julklappar på då det är mindre än en månad till jul. Affärerna öppnar redan 4 am, vissa redan 11.30 pm o det är kö in i affären o till kassan. Det vanligaste är att man köper tvs o datorer o sånt, man kan göra otroliga fynd om man planerar. Jag var jätteexcited för detta men jag köpte bara två grejer, en foundation o en keps, för fullt pris. Men det var ett experience ;) Vi kom hem vid 9 am o tog det lite lugnt o sen kom Molly in o frågade om jag ville gå på manikyr med henne. Viiiisst. 















Älskar att göra sånt här, det är riktigt simpelt som ni ser, men det kostar bara 12 dollar. Detta är nagelsalonger o det finns nagelspan också o det är dyrare o det kan jämföras med det vi har i Sverige. M gjorde gelnaglar, för 16 dollar. Haha gud vad jag skriver priser hela tiden.















Ser ni något speciellt eller? Det skönaste, man doppar händerna i en stor låda med glasstenar med varmt vax fyra gånger, låter det vara ett tag o sen drar hon försiktigt av det, tänk stearin typ, inte vaxvax. Händerna blev så himla mjuka. Jag var alldeles till mig(kom inte på ngn bättre beskrivning) o alla i salongen tyckte det var jättegulligt att jag aldrig sett det förrut.















Gillar ni min nya keps ellerrr? Från att jag köpte den hade jag den hela tiden, älskar att typ gömma mig i den eller nåt. I senaste numret av Style hittade jag detta om Sverige när jag satt o väntade på Molly:

Alexander Skarsgård är superinne här, han finns överallt.




















Kul att vi kan bidra med något då :) Bara jag som aldrig hört "snice" förrut förresten? Love it!




















Här är de som kör The Girl with the Dragon Tatoo! Felet med vår verision någon?

Efter det åkte vi till en Fordsaffär där mina systrars kusin jobbar, så himla amerikanskt, han snackade om hans "salesguys" hans kollegor liksom. 















Här är jag om mindre än ett år! Japp, sommaren jag kommer hem ska jag ta körkort, ett intesiv tänkte jag. 
Jag förändras, nu tycker jag det är ascoolt med en sån här bil:















lol värsta trucken hahaha
















yeey syskonkärlek.

Senare åkte vi till Fred's, DET VAR DALLAS MEST GÖMDA GULDKORN, tror seriöst det var bland det godaste jag någonsin ätit.


Ser kanske inte jättefräscht ut men det var så gott att jag dog lite där jag satt i ett tält next to a stor motorväg med min värdfamilj. Tror det var kvaliten på köttet o att brödet inte var för tjockt eller smakade jäst. Till det hade jag cheesefries, ser inte heller så gott ut men man bara njöt.Det är alltså fries med ost på, det ska man bara äta på bra ställen, annars får man fries med ostdipp o det är bläbläblä. 
Det var en typisk amerikansk dag med maten, efter tidiga shoppingen åkte vi till Waffle House o jag åt en våffla, scrambled eggs o hash browns, det är som råraka om ni vet vad det är. Det var kl 10 o hamburgaren kl 3 o det var det ändå jag åt den dagen. Hemma brukade jag äta 5-6 gånger varje dag, men mindre då..

Sen åkte vi hem o kollade lite tv för att sen puttra iväg till en cowboyaffär. 
Det var minst femton rader med bara skor, drömmen om man gillar dem. Tänkte köra en Sofi Fahrman o köpa ett par, men tror att det skulle bli en såndär spontan grej som man sen aldrig använder.



















Skulle iaf köpt dessa om jag skulle köpt. Gick på 120 dollar.



















Den här stilen är ju lite gullig ändå, men nä.
Ovan: coola tjejer i Texas, snälla kolla noga på bilden, studera den verkligen.
Vi åkte hem till vår condo, kollade lite tv o sen åkte jag o mamman o systrarna o såg filmen Burlesque med Christina Aguilera o Cher, brabrabra. 9/10, den förlorade poängen är för att de körde för mkt på att hon var "tjejen fr landet". 

På väg hem åkte vi förbi denna stora stadio(?), jag som tyckte Lambo Field i Green Bay var gigantiskt . ehm denna var större men hittade ingen smidig väg att formulera det. SUPERBOWL! ska hållas här, det är den stora football finalen i januari o det är större än VM kvalet i Sverige, eller Sverige är ju aldrig med men det är helt mörkt på gatorna i Amerika, alla sitter inne o kollar. Visst ser det ut som ett ufo? Långt bort ifrån gjorde det det iaf. Kostade 1 biljon dollar att bygga o är helt ny.

Dallas, staden vi var i, är väl mest känd för en grej om något, mordet på Kennedy, JFK.. 
Vet inte vad grejen är, men jag gillar dem så himla mycket, John o Jackie, hahaha nä men jag är typ facinerad av dem. Här är de när de landade i Dallas, tänk om de då skulle veta vad som skulle hända några timmar senare..
I den här byggnaden, som ligger på Elm Street, om ni ser bra ser ni att den dåvarande Elm Street skylten finns kvar, närmare bestämt från
det här fönstret, på en låda, höll mördaren sin pistol när han sköt Kennedy, som en stund före satt i hans bil såhär:
Det var när bilen var precis innan bron som han sköts. Ser ni den gula skylten? Konspirationsteorier säger att han sköts därifrån efter. Sjukt intressant o jag är tacksam typ att jag har varit där. Kennedy familjen har aldrig mer kommit tillbaka till Dallas, "and I don't blame them", sa en Dallas mamma vi sen skulle besöka. 

Efter det åkte vi till den femte största mallen i USA, nej jag har inte varit i Mall of America där typ alla andra varit, den största av dem alla med bergodalbanor i som ligger i Minnesota. Den var ascool iaf :) Köpte inget!

Sen åkte vi till deras älsta familjevänner, de var sådär Texas rika ni vet, huset var som ett stort museum o det var jättekonstnärliga o hade en massa samlingar. Tog så klart inget kort på husen men deras grannar har en four lane bowling bana i deras källare tex, sen har alla pool, ofcourse.
De hade golfbilar o minitruckar för barnen men det roligaste var dessa! Så sjukt kul fick värsta kicken.
Haha ser inte det här lite ut som en paparazzibild? Jag hjälper Weston upp för backen. 

Och det var allt! Kul att ha varit i Texaso nu är min tvätt färdigtvättad så så lång tid tog det att skriva det här inlägget :) Hoppas på en Skype med familjen nuuu.


3 kommentarer:

  1. Åhå vilket underbart och lååångt inlägg! Du verkar ju verkligen leva den ameikandla drömmen! Hittar du nåt nytt sånt där ställe där hanky panky är galet billigt, så tveka inte att köpa några par till mig! Hahah! Saknar dig min fina vän!

    SvaraRadera
  2. men gud vad härligt! :D håller verkligen med om paparazzibilden och du ser ascool ut. Gud hur mycket mer kläder har du nu jämfört med när du åkte dit??!? hihih :P
    Visst är kalkon så himla gott! :D <3

    SvaraRadera
  3. Heeeeej Josefin! Såg din kommentar på min blogg och bestämde mej för att kika in på din! Din är ju oxå jätte fin! Vilket långt inlägg med härliga bilder. Jag använder en Canon systemkamera EOS 500D, älskar den. Bästa investrening någonsin, så kul att fota med. Nej jag använder inte photoshop, som du säger är det skit dyrt.

    Om det är någon liten förbättring som du vill göra med dina bilder som är grattis så kolla in på www.pixlr.com tror jag att det var. Det är helt okej! :)
    HOppppas du har det bra! Hälsningar Liiiisa

    SvaraRadera