måndag, februari 28, 2011

HAWAII

Kommer absolut bli en av de bästa veckorna i mitt liv. När jag tänker på det känns det orättvist att jag har fått vara på en sådan paradisö som 17-åring, när de flesta inte ens har möjligheten att åka dit eller åker dit när de är typ 50 o har jobbat hela livet. Herregud. Vad bortskämd jag är. Någon sa att ett high school year gör dig brutalt reseälskande för resten av livet, jag tvivlar inte o får alltid en allt är möjligt kick sekunden när flygplan lyfter från marken. Tror jag vill tatuera en liten fågel på min vänstra handled, för frihet, som Sofi Fahrman hehe.
Jag åkte med 50 andra AFS studenter med en organisation som heter Belo USA den var dyr o är vinstdriven, men allt var väldigt bra. Maten, hotellet, vad vi gjorde, etc etc. Vi åt frukost på hotellet kl 8 o sen kom vi hem dit kl 10 på kvällen, så man var helt slut. De flesta ville bara åka hem till ens hemland efter den resan. Majoriteten av människorna i staterna vi bor i har aldrig varit utanför den staten, har inga visioner i livet o är tjocka. Alla hade ångest över att komma hem (till ngt som inte ens är ens hem?), o när jag sen stod i duchen o sköljde ut den sista sanden från mitt hår i huset i Wisconsin, kändes Hawaii som en varm dröm långt borta.
I bussen på väg till flygplatsen lyssnade vi på Israel Kamakawiwo'Ole – Over The Rainbow / What A Wonderful World - Medley på repeat, de flesta med tårar i ögonen. 

LÖRDAG:
Jag åkte med Bella, Tina o Julian till Honolulu.















Här är Wakkiki beach från en pir. Turist gatan o beachen, shoppingen är galen men det finns bättre strandhäng. Hotellet låg mitt där. Vi chillade bara första dan o väntade in alla som kom med olika flighter.

SÖNDAG
Vi surfade första delen av dagen o åkte på en katamarantur på eftermiddagen. Mellan fick man luncha var man ville. Vi körde på yoghutglass.
Stian, en kille från Norge, Gabi o jag.

När vi var längst ut så snorklade vi med sea turtles, jätteskjöldpaddor? 


Snabb dush o sen körde vi den stora shoppinggatan, allt från trollkarlar till statyer till musikanter höll till där. Loved it. Vi möttes upp för middag på California Pizza Kitchen.

MÅNDAG:
Drottningen av Hawaii? 


Jag o en tjej från Danmark, vi drar till Roskilde i sommar.

De tre svenskarna på North Shore. Det är den kända surfingbeachen med jättevågor. Efter det åkte vi till dens lilla village som var så gulligt att man dog, vi åt ananas hamburgare. Vi åkte till ett polynesiskt center? Som en park med olika stationer, Tahiti, Samoa osv det avslutades med en show på kvällen.



Mohammad, en kille från Saudi Arabien som var sjukt skön o rolig. Han bor i Oregon o nu börjar han bli populär i skolan så han börjar gilla allt nu. 

TISDAG:
Vi åkte till en utsiktisplats o sedan vidare till Kailua Beach där vi paddlade till en midre o. Helt underbart. Tänk er turkost vatten o sea turtles bredvid er.


En av instruktörerna var Hollister modell. Alla blev galna o vill ta kort med honom. Han var inte speciellt snygg?

På kvällen gick vi till Hard Rock Cafe. Detta är jag o trip ledaren, Raphael. Han var utbytesstudent från Brasilien till USA för 15 år sen o sa att de fyra sista månaderna är de absolut roligaste.

ONSDAG:
Vi besteg en stor vulkan, Diamond Head. Man var heelt svettig efter alla trappor o gångar man klättrat igenom men det var fint där uppe.







Jag o Riccardo från Italien. Sen åkte vi till världens bästa utomhus mall, galleria. Vi möttes sen upp på toppvåninngen o gick på Bubba Gumps räk restaurang, Forrest Gump ni vet.


TORSDAG
Pearl Harbour. Det här skeppet var det enda som överlevde de japanska bombningarna, US Missouri. Alla skepp är döpta till stater. Efter det var den i två andra krig. Vi hjälpte till att städa survivial decket o sen fick vi en privat tur där nere. Fy fan. Det fanns hårsalonger o bibliotek. Gud vad jag skulle få klaostrofobi. 
Här är US Arizona, den sjönk o båten ligger kvar typ 80 år senare, det är den rostade metallen, över båten byggde man en vit byggnad. Folk var där o grät o slängde blommor i vattnet. Det var sorgligt.

Vi åkte vidare till en beach för att bada. På vägen såg vi detta från bussfönstret. Ser ni regnbågen. 50 first dates spelades in här.

Kvällen:
FREDAG:
Jag o Bella gick upp kl 6 o kollade soluppgången, det är sånna konstiga grejer man ska göra. Det var en amajgad på den. Sen matade vi fåglar med en hemlös man, knäpp grej. Han var världens gulligaste o har gjort det varje morgon i åtta år. Fatta va hemlös på Hawaii ändå? Nice typ. Och ja mamma jag tvättade händerna två gånger efter.


Sen snorklade vi på ett topp tio ställe i världen. Det är så himla vackert här.







På kvällen åkte vi till ett Hula Hula party o såg världens vackraste solnedgång:





LÖRDAG: Åkte vi hem. Fyfan. 

4 kommentarer:

  1. Förstår att du njutit av Hawaii. Skönt att lämna vintern ett tag, eller hur? Kul att få se ala dina bilder! Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. wow vad underbara bilder!
    jag borde sitta och jobba på ett engelska projekt. det är meningen att jag ska ha gjort det hela terminen men alla sista minutinar nu. Jag har sammalagt suttit säkert 15-20 timmar med det här. 40 ord och varje ord tar typ 20 min. Så aa... men snart klar. kunde dock inte motstå att gå in på din blogg och läsa! hehe, puss och åh det där är ju verkligen minne för livet

    SvaraRadera
  3. I love love love love !
    I just wish i could actually understand the texts ! haha
    Miss youuu ! i look forward to see you in Cannes ! I really hope I will be able to come :) just to say " Hiiii ! " haha. Love.
    Jolène

    SvaraRadera