söndag, januari 23, 2011

Tips till blivande utbytesssss


En skrev till mig om utbytesår o tips o sånt o det kändes onödigt att skicka svaret bara till han så därför lägger jag upp det här! Hoppas nån har nytta av det!

Jag är jättejätteglad att jag åkte men ibland suger allting o det är jobbigt, men det är inte så ofta ;) Jag tycker du ska åka! Det är inte time of your life hela tiden, men ditt år i tvåan skulle inte bli ngt speciellt minne när du blir gammal, men det skulle ett år här vara. 

Ehm okej jag har noll koll på fonder men googla stipendium utbytesstudent elller nåt, min kompis gjorde det o fick 15000 helt random. Jag har ingen koll på pengargrejen tyvärr.

Jag åker med AFS, det är en liten organisation som tar jättebra hand om dig men är ganska dyr. Men de hittar grymma familjer o man ansöker om att få bli en AFS student (det är inte svårt) o det finns inte så jättemånga platser så det är lite exlusivt o mina värdföräldrar presenterar mig som deras aaaafs student du vet.
Två andra organisationer som jag gillar är 
YFU - Verkar asbra o alla är nöjda o den är modern
Rotary- Din familj måste ta emot en student i Sverige, men det är gratis förutom flygresan (tror jag) så det är bra pengar är problemet.
Sen finns ju EF o STS o Explorius, de är helt okej men jag skulle ta ngn av de tre översta.

Om att bo i USA.. Lördag idag, jag bowlade med några på dagen o kom precis hem o nu ska jag äta på en restaurang med några andra o sen se på film. Det är liksom lite barnsligare här haha. Man får klassikern: inte så mkt frihet o det kan va pissjobbigt ibland men det är lugnt. Det är jättekul att upptäcka USA o high school är oftast jättekul med school spiriten o  sporterna.
Du kanske inte riktigt är en bloggkille, men jag tycker du ska läsa lite bloggar, men iinte för många, de flesta är jättefalska o skriver bara det roliga, jag hade alldeles för höga förväntningar efter alla bloggar jag läst, men du kan ju läsa min.. hehe www.yooess.blogspot.com o sen de jag länkar till, det är bloggarjag gillar.

Jag tycker som sagt verkligen att du ska åka, men gå inte bara o längta nu, utan lev i nuet, ettan o sommaren efter var sjukt kul tyckte jag. Jag var jätteskoltrött efter ettan, så det var en av anledningarna till att jag åkte, här pluggar jag aldrig o det är asnice för betygen spelar ingen roll (med EF gör det det!) Mitt schema kan du läsa på bloooggen jag har inga jobbiga klasser.
Du måste vara brädd (hur fan stavas det? svenskan försvinner..)  på att vara öppen o social, men det kommer gå bra. Sen ska du gå med i sporter, det är där man får vännerna, eller klubbar. Vad mer.. Jobba nu så du har pengar, det är jättekull att shoppa här för allt är billigt. 
Jag har ingen aning om vem du är men om du är det minsta hälsosam o sportig ska du absolut skriva överallt att du är extremt sportig o så så du inte kommer till en tjockisfamilj. 

Sen svarade han att han var jättesportig o andra grejer o att han ville åka m YFU.


Åk med YFU! Läs den här bloggen också http://jonatantantan.blogg.se/ , han åker med dem. Jag har bara hört bra om dem.

Regler.. Det är hårdare än i Sverige men iomed att alla har dem blir det inte lika jobbigt. Jag smsar vad jag gör, när jag inte är hemma, hela tiden, men det är bara för att de ska ha koll så det är lunch o som sagt iomed att alla gör så blir det inte lika jobbigt.
Då ska du absolut skriva det o berätta det när de intervjuar dig så du matchas ihop med en bra familj för dig! Jag gjorde det o jag kom till en familj där min mamma är simtränare, pappa jobbar med sportjournalistik, båda systrarna sportar, så vi har varit på footballgames, baseballgames o basketball games, asnice :)

1 kommentar: