tisdag, maj 10, 2011

N E W Y O R K

Har aldrig gjort så mycket på fyra dagar, det kändes som vi var där i två veckor. Jag kommer aldrig glömma den här resan. Okej här kommer långt inlägg! Btw var det vår AFS ledare som frivilligt gör den här resan varje år med "hans" studenter, utan vinstsyfte. Det blir alltid ett minne för livet. Here we go:

Jag hängde med poliser. Hej turist bild men vi älskar ju sådana.
Absolut reklamer hittade man överallt o jag som nu är största Sweden patrioten blir så stolt!
Times Square. That's so scandinavian style sa en om den andra bilden hoho.






































En kväll åt vi glass på Cold Stone som tydligen är ett känt ställe. Det var så kul! Man säger vilken glass man vill ha, och vilka grejer typ. Jag valde choklad glass o Oreos o Snickers, så blandar en kille ihop det på en iskall stenplatta. Så himla gott. 

























En annan dag tog vi båten till Liberty Island, där Statue of Liberty står. I hamnen ståd den här statyn föreställande invandrare. Steve, vår ledare,berättade en liten historia om det o han berättar så himla bra! Jg har släktingar som immigrerade hit för mer än 100 år sen så det var lite fint mohoho.
Sen är bilden på båten, på gudinnan o sen på mig med mitt Marc Jacobs halsband med en liten minifrihetsgudinnastaty o den riktiga i bakgrunden!!



Sen hade vi den enorma turen att få gå upp i frihetsgudinnans huvud. Vi hade bokat den typ sex månader i förväg. Vi var tvugna att ta med pass o det var värsta säkerhetskontrollerna innan, men det förstår man ju. Tänk om man skulle försöka spränga henne. Det skulle bli kaos o krig. Här är hon från insidan! Dör ni inte? Jag gjorde nästan det. En massa trappsteg uppför en brant spiraltrappa som var så smal så smal, o väldigt låg i tak. Jag var helt slut så när vi väl kom upp fick jag en kick för det var så fint o mina ben brände. 




Vi såg den här globen som stod inne i World Trade Center. Ännu en amazing story, jag fick rysningar i den strålande solen. Hela byggnaden rasade, brandmän kämpade sig upp i 50 våningar med trappor, människoben från personer som befann sig där hittas år senare på hustak långt ifrån ground zero, o mitt i alltihopa överlevde den här med bara få skador. De placerar den i Battery Park som ett minne.
Vi gick till China Town o jag o tre andra skippade den så kallade shoppingen där o hade den bästa massagen  i våra liv istället.

En kväll åkte vi upp i Empire State Building. Jag stod för mig själv o tittade ut över New York by night o började gråta för jag älskar New York så mycket. En dag ska jag på här. Min lärare sa idag att hon verkligen kan se mig bo här, o Steve sa att jag skulle försöka med NYU eller Columbia för jag skulle ha en good time there.
Ett hustak hade fest.

























Sen en morgon gick vi till Tom's restaurant där de spelade in Seinfeld. Jag kände inte igen mig? 
Vi gick till världens efter St Peters kyrkan i Rom största kyrka som heter Trinity någonting. Sen är det Steve, vår ledare som filmar Bruna från Brasilien, han filmade allting o ska göra en film av det eller nåt.


























Vi hängde i Central Park o alla var så lyckliga. Kolla in asiaterna haha, så himla söta.


























Vi gick till två museum, det första var det som filmen Night at the museum spelades in i, här är en bild på Gahli eller nåt. Jag har inte sett filmen men alla var helt galna o skulle ta kort med honom.
Sen gick vi till MoMa, här är mina favoriter. Kossorna fick mig att tänka på Sverige: Kossor o blått o gult. Sen Elvis o Marilyn av Warhol o sen jättekonstig grej som man inte  riktigt fattar. Vi gick igenom allt på båda museumen på 40 min var! Älskar att göra museum o se allt assnabbt annars blir det så tråkigt.



































Jag köpte världens finaste sak på Tiffany's. Vi tog en kvällsbåttur o såg Manhattan från vattnet. Brooklyn Bridge<3 (Återföreningen i SATC 1!!!) Vi tog en limo back till Times Square o chauffören älskade svenska tjejer o ville ta kort med mig hahahha. Jag o Bruna köpte New York cheesecake från Roxy's. 







































Vi bode på ett hostel= vandrarhem som var jätteroligt med massa roliga unga resande från Sverige o Frankrike mest. DET KOSTADE BARA 35 DOLLAR PER NATT O VAR CENTRALT SÅ IM COMING BACK!

























Här är Gina från Norge o sen Tu från Thailand o Venus från Hong Kong. Jag o Norge är typ bästa kompisar o hon säger hela tiden Gud vad skööönt på svenska o jag säger Jag vet ikke o går upp i falsett i slutet. Så himla kul vi connectar så bra. Jag lärde asiaterna hur man makar a wish i fontäner. SÖTA!




























Sista dagen tog vi en NBC studio tour o fick se studiorna (?) för bla Saturday Night Live. De är så små! Ser mycket störra ut på TVn
1. De har en widescreen kamera vilket inte bara gör att saker ser större ut, även personer. Ca 1o kg.
2. De filmar TV värden när han kommer in, sen husbandet i ca 20-30 sek, sen husvärden så han sätter sig tillrätta o rättar till slipsen, som att det har tagit han hela den tiden att gå från ingången till stolen, näär det i själva verket bara är 4-5 steg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ett kort på hur det ser ut när man kommer ut från Subwayen. Jag älskar den? Min balans har blivit så dålig efter nio månader utan tunnelbana så jag ramlade runt liksom.
Jag o fruktgubben utanför vårt hostel, vi är kompisar, jag köpte frukt till frukost där varje morgon. Mango!


























På planet på väg hem. När komemr jag hit nästa gång? Jag älskar New York. Jag älskar att flyga för det ger en sån frihetskänsla. Hej då.


4 kommentarer:

  1. snyyyyygga bilder!! vi måste åka dit tsm någon gång! fast aa, jag har andra städer jag inte sett i prioritet då :P men ngn gång! :D

    SvaraRadera
  2. och förresten, vi har cold stone här! sååå sjukt gott! :D

    SvaraRadera
  3. Stalker alert as usual.. meeen vad hette hostelet? Ska antagligen till NYC några dagar when I get back to the states this summer och har väl ingen jättestor lust att pröjsa för hotell. /multipurpose

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken underbar resa! Imorgon är det min tur att sätta mig i bilen för en tur till NYC, hihi

    SvaraRadera